روایت تجربه متخصصین سئو

همیشه شنیدن تجربیات دیگران برام جذاب بوده. یه شب که از فکر و خیال خوابم نمیبرد یه فکری زد به سرم و تصمیم گرفتم یک پیام رو برای کسانی که در حوزه سئو میشناسم ارسال کنم:

 

 سلام

من دوست داشتم تا یک سوال رو از همه متخصصین حوزه سئو بپرسم و منتشر کنم. 🙂
خیلی‌ ممنون میشم اگه به این سوال پاسخ بدید 🙏

اگه با اطلاعات و دیتا های امروزتون در حوزه سئو به گذشته برمیگشتید چه کاری رو انجام نمی‌دادید یا روی چه زمینه ای تمرکز می‌کردید؟

اگه مایل هستید سمت رسمی تون رو هم بگید

در زمان انتشار خیلی از دوستان پیام من رو ندیده بودند یا فرصت پاسخگویی نداشتند. به همین جهت این محتوا بروزرسانی خواهد شد.

رضا شیرازی (مدیر و موسس وب۲۴، سئو۲۴ و جت سئو)​

من همیشه از مسیری که طی کردم لذت بردم. اتفاقاتی افتاده که باعث شده بیشتر یادبگیرم و رشد کنم. تجربیات برنامه‌نویسی که داشتم باعث شد دید بهتری پیدا بکنم و تحصیلاتم در حوزه هوش مصنوعی کمک کرد درک بهتری از عملکرد موتورهای جستجو داشته باشم و موتورجستجو و ابزار سئو طراحی کنم. تجربیات مدیریتی که داشتم باعث شد درک بهتری از کارفرما و مخاطب پیدا کنم. به همین خاطر همیشه از مسیر کاری خودم لذت بردم و راضی هستم. اما اگر بخوام پیشنهادی به افرادی که وارد این حوزه میشن بدم این هست که همیشه دنبال چرایی کارها باشن، بیشتر فکرکنن و برای یادگیری بیشتر زمان بگذارن.

محمد شهپری (CMO اوکی اکسچنج)

همین راهی که امدم خوبه، راهم دوست دارم

مصطفی علیزاده (متخصص سئو)

شاید یک تیم تشکیل میدادم و پروژه های بیشتری را میگرفتم، و در جواب قسمت دوم روی حوزه هایی مثل ادسنس بیشتر مانور میدادم

علیرضا بابایی (مدیر سئو پارس پک)

تصمیمی که 2 ساله گرفتم و فکر میکنم باید زودتر بهش میرسیدم بیشتر سافت اسکیل هست و هارد اسکیل نیست. اون هم این هست که زندگی شخصی و کاری رو باید زود تر جدا میکردم تایم کار: کار کار کار | تایم زندگی: زندگی زندگی زندگی | این حرف از زبان کسی هست که شغلش رو تفریح میدونه .

امین هاشمی ( متخصص سئو)

روی چند تا سایت برای خودم تمرکز میکردم، حتما برای خودم هر سال یک بیزینس کوچک راه می انداختم. روی مبحث آموزش متفاوت تر وارد میشدم. و به جای دورهمی های خودمونی همایش های رسمی تری رو برگزار میکردم. و در پروژه ها هم بیشتر نیاز مخاطب ها رو در نظر میگرفتم تا موتور های جستجو رو.

سینا افخم (متخصص سئو)

اگه به گذشته برمیگشتم با Bill Slawski، اسطوره سئو، بیشتر در ارتباط می‌بودم و بیشتر از دانشش بهره می‌بردم. همچنین سعی می‌کردم زودتر روی مفاهیم عمیق سئو تمرکز کنم.

عرفان نصرالهی(مدیر سئو مدارس سلام)

اون موقع چند تایی سایت زدیم با کمک یکی از دوستام که برنامه نویس بود و من میخوندم و یادمیگرفتم و تست میکردم توی اون مرحله بیشتر هدفمون یادگیری بود و به قسمت اجرایی قضیه زیاد توجه نمی‌کردیم بعد از یه مدتی اون سایت‌هایی که زده بودیم رنک شد و زنگ خور زیاد شد و..... ولی چون کلا به مسائل اجرایی توجه نکرده بودیم متاسفانه درآمد زیادی نتونستیم کسب کنیم اگر برگردم عقب و بخوام سایتی بزنم که روش تست کنم و یادبگیرم یه نگاهی هم به اون قسمت اجرایی ميندازم که اگر تونستم رنک بشم حداقل یه درآمدی از اون سایت‌ها داشته باشم

عرفان نظری (کارشناس سئو در مجموعه سئولب)

تولید محتوا بصورت غیر هدفمند و صرفاً با هدف اینکه برای هر کلمه کلیدی صفحه‌ای ساخته بشه یا سایت آپدیت بمونه رو انجام نمی‌دادم و اهمیت بیشتری برای تجربه کاربری و صحبت به زبان مخاطب قائل بودم.

آرمان وکیل (متخصص سئو)

در یک دوره از کار تمرکز خیلی زیادی گذاشتم برای مباحث تکنیکال سایت و از محتوا دور شدم و اگر به اون زمان بگردم تمرکز بیشتری روی محتوا میزارم. و این تجربه خیلی خوبی برای ادامه مسیرم شد. و همینطور به سافت اسکیل ها هم بیشتر اهمیت میدادم.

علیرضا ناجی (مشاور سئو)

من اغلب به این موضوع فکر می کنم چون با اینکه حوزه سئو شامل مهارت های زیادی هست، اما همیشه هدف ام این بوده در زمینه ای تخصصی روی مهارت و برند شخصی ام کار کنم. به همین دلیل بود که از یک مقطعی دیگه روی اسکیما تمرکز بیشتری دارم. قطعا اگر به گذشته برگردم، برنامه نویسی جاوا اسکریپت و پایتون را بصورت حرفه ای شروع می کردم. هرچند طراحی و بهینه سازی سایت ها باعث شد الان فروش و پشتیبانی رنک مث را داشته باشم، اما چون همزمان محتوا هم می نوشتم، دیگه طراحی و بهینه سازی را انجام نمی دادم و وقت ام را کاملا برای برنامه نویسی JS و پایتون میزاشتم. دلیل کلی این تصمیمات هم این است که زبان جی سان در نوشتن کدهای اسکیما استفاده میشه و جاوا اسکریپت به مهارت ام در این زبان کمک زیادی می کنه. زبان پایتون هم بخاطر آینده هوش مصنوعی و تحولات پیش رو قطعا زودتر شروع می کردم. هرچقدر مهارت افراد در یک حوزه نیچ متمرکز تر باشه، در ارزیابی eeat آنها بر روی شاخص تخصص تاثیر بالایی داره.

حسین یوسفی (متخصص سئو)

اگر به گذشته برگردم با دیتای امروز قطعا سهل انگاری در آموزش رو میزاشتم کنار و حتما برای خودم و کسب و کار شخصیم سرمایه گذاری میکردم

پیام مختارنیا (مدیر دیجیتال مارکتینگ اوکی اکسچنج)

خلاقیت بیشتر، تمرکز دقیق تر روی ساختار های داخلی.

شایان شاطری (متخصص سئو)

من از مسیرم راضی بودم. اما شاید کمی ایده آل گرا بودم و بهتر بود ساده تر میگرفتم. و احتمالا کمی هم از کانال های دیگر مارکتینگ هم استفاده میکردم.

علی صفری ( مدیرعامل راسا)

کار خاصی نیست که به ذهنم بیاد که بخوام انجام ندم، همش تجربه شد ‌و توی این مسیر کمکم کرد رشد کنم. اما سعی میکردم زبان های برنامه نویسی سطح وب رو خیلی کامل تر از الان یاد بگیرم.

مصطفی میرزایی (متخصص سئو)

یکی اینکه اصلا پروژه با تضمین رتبه انجام نمی‌دادم. | دوم اینکه خیلی بیشتر به نحوه ارتباط صفحات به هم می‌پرداختم 🙂 این موضوع می‌تونه به ساختار سایت، Pillar Clustering، Internal Linking و کلی مباحث دیگه مربوط بشه

علی پوربافرانی (مشاور و متخصص بازاریابی محتوایی )

روی ۲ یا ۳ حوزه تخصصی بدون عجله کار میکردم تا بتونم حرف اول رو در اون حوزه رو بزنم . الان کار کردن در هر حوزه وقت و انرژی زیادی میخواد ولی در گذشته کار کردن ساده تر بود.

میلاد صفائی (مدرس و مشاور سئو، مدیر مارکتینگ سامانه خبری آسام )

از سال 2013 برای ارگانیک سرچ روی intent تمرکز می‌کردم. | از سال 2018 هم برای دیسکاور روی interest تمرکز می‌کردم.

عباس قاسمی (مدیر سئو طلاین)

نوبتی هم باشه نوبت خودمه!

اگه من به گذشته بر میگشتم بیشتر خودم تجربه میکردم و زودتر تو یه دوره آموزشی خوب ثبت نام میکردم. یاد گرفتن بدون سر فصل و بدون مسیر مشخص، طولانی و طاقت فرسا است. و احتمالا کمی جسور تر در اجرای پروژه ها بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *